قیمت‌گذاری آهن‌آلات در سال 1401

قیمت‌گذاری آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اینکه پیش‌بینی درستی از قیمت آهن در سال 1401 ارائه دهیم، باید تمامی عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات را مورد بررسی قرار دهیم. عوامل بسیار زیادی بر قیمت آهن‌آلات موثر بوده و بر اساس آن‌ها می‌توان به پیش بینی قیمت میلگرد و آهن پرداخت؛ از این رو در ادامه مقاله به بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات خواهیم پرداخت.

• میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت بازار آهن‌آلات دارد. در واقع هرچقدر تولید و عرضه آهن‌آلات در بازار بیشتر شود، قیمت محصولات کاهش پیدا کرده و با کاهش میزان مصرف و تقاضا، قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. 

• نیاز صنایع وابسته 

یکی دیگر از عوامل و شرایط موثر در پیش بینی قیمت میلگرد و آهن، نیاز صنایع وابسته است. صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی، بسته‌بندی و برخی دیگر از صنایع، به آهن‌آلات نیاز دارند و در صورتی که میزان عملکرد این صنایع افزایش پیدا کند، تقاضا برای آهن‌آلات نیز افزایش خواهد یافت. 
البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که رشد تقاضای صنایع فولادی را باید در بازارهای جهانی مورد بررسی قرار دهیم؛ چراکه رشد تقاضا در صنایع داخلی تاثیر چندانی در قیمت‌ها نخواهد داشت. 

• قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال 1401

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر شرایط اقتصادی کشور، قیمت دلار و نوسانات ارزی است. میزان ارزش پول کشور ایران در مقایسه با ارزهای رایج دنیا همچون دلار و یورو بسیار کاهش پیدا کرده و همین امر باعث می‌شود تا هزینه واردات مواد اولیه افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت آهن‌آلات نیز بیشتر خواهد شد. 
قیمت پایه‌ای عرضه در بورس کالا طبق دلار نیمایی تعیین می‌شود. افزایش قیمت در ارز نیمایی منجر به افزایش قیمت در معاملات میلگرد و آهن خواهد شد. 

• نرخ تورم

تاثیر نرخ تورم بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد را نمی‌توان نادیده گرفت. با افزایش نرخ تورم، قیمت مواد اولیه آهنی بیشتر شده و در نتیجه بر قیمت کلی این محصولات نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

• قیمت نفت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود 15 درصد از قیمت آهن‌آلات وابسته به قیمت نفت است؛ از این جهت برای پیش بینی قیمت میلگرد و آهن باید به قیمت نفت هم توجه ویژه‌ای داشته باشید تا پیش‌بینی درستی انجام دهید. 

• عوارض اعمال شده بر صادرات

از دیگر عواملی که در پیش بینی قیمت میلگرد و آهن باید به آن توجه داشته باشیم، عوارض اعمال شده بر صادرات این نوع کالاها است. با افزایش این عوارض بر صادرات کالا، قیمت این محصولات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

• وضعیت بورس کالا 

یکی دیگر از عواملی که به‌طور مستقیم بر پیش بینی قیمت میلگرد و آهن تاثیر می‌گذارد، وضعیت بورس کالا است. تغییرات ارزش سهام شرکت‌های تامین‌کننده این محصولات در بازار بورس، باعث تاثیر این بازار بر قیمت آهن‌آلات خواهد شد. 

• میزان صادرات و واردات 

از دیگر عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد، می‌توان به میزان صادرات و واردات این کالاها اشاره کرد. به‌طور معمول، صادرات و واردات تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشورها قرار گرفته و برخی اوقات قوانینی توسط کشورها وضع می‌شود که روی قیمت این محصولات تاثیر می‌گذارد. 
ارزش ارز سایر کشورها نسبت به ایران بالا بوده و میزان تقاضا برای صادرات آهن‌آلات بالا رفته است. این میزان صادرات بر قیمت این اقلام بسیار موثر است. 

• هزینه حمل‌ونقل محموله 

هزینه حمل‌ونقل برای صادرات و واردات محصول نهایی بسیار قابل اهمیت است. البته هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه مانند قراضه آهن و فلزات خاصی مانند نیکل که از طریق سایر کشورها تامین می‌شوند هم تاثیرگذار خواهد بود. انتخاب نوع روش بین‌المللی حمل محموله مانند CFR، CIF، FOB و غیره بسیار مهم بوده و انتخابی اشتباه در این زمینه، منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهد شد. 

• دوره‌های زمانی 

دوره‌های زمانی مختلف نیز بر روی پیش بینی قیمت آهن و میلگرد موثر هستند. تعطیلات، تغییرات آب‌وهوایی، بلندی روز در فصول مختلف و برخی از شرایط زمانی دیگر در میزان تولید آهن‌آلات و در نهایت قیمت نهایی آن‌ها موثر خواهند بود.
برای مثال، در زمستان به دلیل سردی هوا و شرایط آب‌وهوایی خاص، میزان ساخت‌وساز افت می‌یابد و همین امر قیمت آهن‌آلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
البته عوامل دیگری مانند مصوبات وزارت صمت، سیاست‌های بورس کالا، بودجه تخصیص‌یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه 1401 و برخی از عوامل دیگر نیز بر پیش بینی قیمت میلگرد و آهن تاثیر خواهند گذاشت.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1401

میلگرد یکی از مصالح بسیار ضروری در ساختمان‌سازی است و زمانی که ساخت‌وساز رونق فراوان دارد (در فصل بهار و تابستان و دو الی سه ماه آخر سال)، تقاضا برای این محصول افزایش یافته و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته همان طور که اشاره شد، عدم پیش‌بینی برخی وقایع نیز در قیمت این مصالح تاثیر خواهد گذاشت. 
از لحاظ تکنیکالی کف حمایتی 13،500 برای میلگرد بسیار مهم است و اگر توافق شود و دلار ریزش زیادی داشته باشد این کف نیز می‌تواند شکسته شود (قیمت‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است).